Scriitorul Ion Druţă, mare creator de metafore şi
simboluri nemaiîntâlnite, care, datorită originalităţii
lor exprese, de multe ori nu pot fi traduse în alte
limbi ale lumii, a devenit el însuşi persoana care s-a
învrednicit de cele mai alese fi guri de stil. Pornind
de la celebrul îndemn al maestrului – Să ne trăiască
păsările tinereţii noastre!, vom spune că toţi cei 80
de ani ai lui Ion Druţă se călătoresc ca păsările în
zboruri nesfârşite către stele, confi gurând impetuos
o epocă – epoca lui Ion Druţă.
Din perspectiva selecţiei valorice pe care o face
istoria, această sintagmă caracterizează exact şi sugestiv viaţa şi creaţia scriitorului în raport şi în context cu viaţa poporului său din perioada postbelică.
Or, aşa cum remarca Vasile Coroban, Ion Druţă a
creat în proza noastră strălucite tablouri plastice pline de viaţă.
Anul Ion Druţă, pe care îl traversăm în 2008, nu
este decât un segment de timp trecător dintr-o epocă, hărăzită a rămâne înscrisă pe răbojul valorilor
naţionale.
Epoca lui Ion Druţă, complexă şi controversată,
este într-adevăr una a contrariilor, constituindu-se
din răzvrătire şi cenzură, luptă şi cedare, victorii şi
eşecuri, adevăr şi minciună, bine şi rău, credinţă şi
ateism. În această dramatică epocă s-a încercat suprimarea unui veritabil poet în proză – Ion Druţă
care, în egală măsură, o marchează şi o exprimă.
Las pe seama criticilor literari şi de artă să se
pronunţe asupra subtilităţilor de ordin estetic şi fi -
lozofi c ale creaţiei druţiene. Ţin să subliniez doar
că prozatorul, dramaturgul şi eseistul Ion Druţă a
reuşit să revoluţioneze literatura, dramaturgia, întreg fenomenul cultural al timpului prin mesajul său
umanist şi creştin, dar şi prin modelu-i narativ de
mare autenticitate, printr-un lirism şi psihologism
profund naţional. Pe parcursul a cinci decenii, Ion
Druţă a ilustrat cu măiestrie prin opera sa adevărata
frumuseţe a sufl etului omenesc şi spiritualitatea poporului nostru, întemeiată pe tradiţie şi creştinism.
Scriitorul îndrăgit al moldovenilor a dat dovadă
nu numai de talent scriitoricesc şi de capacitatea de a
crea veritabile valori estetice, ci şi de multă bărbăţie,
de mult spirit combativ. El a avut curajul să pledeze
cauza naţională într-o vreme când cei care se opuneau
deschis regimului totalitar erau nespus de puţini.
Să dăm Cezarului ce-i al Cezarului şi să amintim aici că în discursul său, rostit în anul 1965 la
Congresul Uniunii Scriitorilor de la Chişinău, Ion
Druţă a spus clar şi tranşant: „Pentru o limbă cu ră-
dăcinile latine ar fi fi resc să se treacă la alfabetul
latin”. Este adevărat că revenirea la alfabetul latin
s-a reuşit abia după un sfert de veac, în anul 1989,
dar tot atât de adevărat este şi faptul că anume scriitorul Ion Druţă, cu autoritatea numelui său, a înclinat
balanţa în favoarea mişcării de eliberare naţională.
Şi creaţia sa, de asemenea, a constituit o expresie a
rezistenţei naţionale şi spirituale.
Trebuie să recunoaştem şi faptul că opera academicianului Ion Druţă a fost o şcoală excepţională
pentru câteva generaţii de conaţionali de-ai săi, cu
impact asupra altor popoare, dovadă fi ind şi sucFenomenul artistic Ion Druţă. Monografi e colectivă
internaţională. Coordonator acad. Mihail Dolgan
Chişinău, Tipografi a Centrală, 2008.Ştiinţă şi educaţie
nr.4(11), decembrie 2008 - 31
cesul montării pieselor druţiene, inclusiv de către
cunoscutul regizor Ion Ungureanu în colaborare cu
ilustrul compozitor Eugen Doga, pe diferite scene
ale lumii: la Moscova, Riga, Varşovia, Paris ş.a.
În scrierile sale, dar, mai cu seamă, în dramaturgie şi eseistică, Ion Druţă a abordat problema acută a menţinerii echilibrului ecologic întru evitarea
unor cataclisme naturale, probleme ce suspendă şi
acum, aidoma sabiei lui Damocle, peste Republica
Moldova, peste Europa, peste Terra. Ca un îndurerat
fi u al acestui meleag, Ion Druţă a pus într-o legătură
organică – şi metaforică, şi simbolică, şi mitică, dar
şi de un dur realism – ecologia naturii şi ecologia
sufl etului omenesc.
Comunicându-ne, prin opera sa artistică, o
experienţă umană esenţială, vorba cunoscutului
teoretician literar Adrian Marino, activitatea scriitorului-academician Ion Druţă este edifi catoare şi
pentru conceptul european de societate bazată pe
cunoaştere, concept pe care actualmente îl promovează Academia de Ştiinţe a Moldovei. Participarea
la conferinţele de rezonanţă internaţională, iniţierea
editării unor cărţi valoroase ale scriitorilor „nedreptăţiţi”, realizarea monumentului Lumânarea Recunoştinţei, contribuţia la deschiderea complexului
muzeistic Constantin Stere de la Cerepcău, lansarea
valorosului proiect internaţional Dinastia Cantemir în 8 volume, sunt
parte a demersului ştiinţifi c şi cognitiv neîntrerupt pe care Ion Druţă îl
promovează de-a lungul anilor.
Lucrarea colectivă Fenomenul
artistic Ion Druţă, întocmită, coordonată şi redactată de academicianul Mihail Dolgan, este una impunătoare prin volum, prin mulţimea
multicoloră a judecăţilor de valoare
emise în legătură cu scriitorul cercetat, prin substanţa-i ştiinţifi că
autentică şi solidă. Ea vede lumina
tiparului în prestigioasa colecţie
Academica şi propune cititorului
de toate gradele cele mai pertinente
exegeze despre creaţia polifonică a
scriitorului, exegeze ale unor avizaţi
savanţi, critici şi istorici literari, teatrologi şi eseişti din circa zece ţări.
Cartea înglobează texte de o mare
varietate de genuri şi specii, de formule şi modalităţi – de la studii şi
articole de problemă până la portrete şi eseuri, de la polemici şi scrisori
particulare până la dedicaţii poetice,
de la poeme personale până la discursuri aproape necunoscute publicului cititor. De asemenea, cititorul
va avea prilejul să ia cunoştinţă de
un amplu Curriculum Vitae al scriitorului, însoţit de comentarii critice pertinente şi documentate, cu un extraordinar set de fotografi i color
şi alb-negru, cu un Indice de nume şi cu un original
CD care cuprinde selecţii din discursurile şi lecturile lui Ion Druţă în interpretarea celor mai talentaţi
actori, precum şi secvenţe din spectacolele celebre.
Valoarea monografi ei colective cu caracter internaţional Fenomenul artistic Ion Druţă mai rezidă şi în faptul că ea nu ocoleşte nici obiecţiile
critice aduse de unii autori creaţiei druţiene, lucru,
în general, fi resc într-o societate democratică (cel
puţin după 1989). Timpul, desigur, va alege grâul
de neghină, ca să recurgem la o altă metaforă celebră a scriitorului Ion Druţă, lansată public la Marea
Adunare Naţională de la Chişinău, în anul 1989.
Cert rămâne faptul că membrul titular al Academiei de Ştiinţe a Moldovei Ion Druţă, Preşedinte de
onoare al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova (1987), Membru de onoare al Academiei Române (1990), prin viaţa şi opera sa bogată, variată
şi zbuciumată, ne permite să parcurgem – pe calea
imaginii artistice inspirate– o întreagă epocă a republicii, cu suişurile şi coborâşurile ei, cu contradicţiile şi confruntările de idei, cu oamenii ei dârji
şi dornici de adevăr.

Комментариев нет:
Отправить комментарий